Tietokannan ja sitä hyödyntävien ohjelmien suunnittelu ------------------------------------------------------ Lähtökohtia: - selvitetään mitä tietoa yritys käyttää, tuottaa ja tarvitsee - selvitetään millaisia yhteyksiä ja riippuvaisuuksia tiedoilla on toisiinsa ja ulkoisiin tekijöihin - millaisia tiedonkäsittelysääntöjä tarvitaan? - selvitetään tiedon luonne ja laatu - kokonaisvastuu ja tiedon omistajat? Mitä tieto on? - syntaktisesti - mikä tahansa merkki tai merkkijono esim. '1', 'a', 'punainen' - semanttisesti - tiedolla täytyy olla merkitys värit: esim. punainen - pragmaattisesti - tietoa pitää pystyä hyödyntämään liikennevalot: punainen, keltainen, vihreä - tacit-tieto - hiljaista, kokemuksen kautta tullutta tietoa liikenteessä: kun tulee keltainen valo niin pitää painaa kaasua :) Mitä asioita liittyy tietojärjestelmään (eli: Mitä tietojärjestelmällä tarkoitetaan) - SOVELLUS (eli ohjelma) 'keskiössä' - laitteisto - käsittelysäännöt - tieto - ohjelmakoodi(t) - näytöt (ohjelman käyttöliittymä) - käytettävyys - ulkoasu (ei täynnä harmaita laatikoita) - dokumentaatio - järjestelmäsokumentaatio - tietokantakuvaukset - muutoshallinta (tieto siitä mitä muutoksia on tehty) - käyttöohjeita - koulutus Keinoja kuvata yrityksen toimintoja: - seinätaulutekniikka - käsitemalli Normalisointi: - jaetaan tieto pienimpiin itsenäisiin tietokokonaisuuksiin joka on tarkoituksenmukaista - poistetaan toisteisuus - tietokanta on huonoimmillaan normalisoimattomana eli silloin kun kaikki asiat ovat samassa taulussa - siirryttäessä korkeamman tason normalisointeihin joudutaan relaatio usein jakamaan useiampiin relaatioihin - hyötyjä: - tiedon moninkertainen tallennus vähenee - tiedon moninkertainen päivitys vähenee - tietojen epäyhtenäisyys vähenee - lisäysten ja poistojen sivuvaikutukset vähenevät Relaatiotietokannat, Rantanen, WSOY 1990 Tietoanalyysi, Soini T, Weilin&Göös 1985 Tietokannan suunnittelu, IT-Press <---- Loppupäivän ohjelma: -------------------- - aloita (tai jatka) ohjelmointi- ja/tai tietokantatyön suunnittelu - vaihtoehtoisesti tai edellisen lomassa voit myös viimeistellä kotisivujasi - jos et vielä ole päättänyt millaisen ohjelman tekisit kirjoita paperille erilaisia vaihtoehtoja (myös vaikeita ja liian helppoja) - mieti mitkä tai miltä osin osaisit tehdä miettimiäsi ohjelmia - aseta rima sopivan korkealle, älä haukkaa liian isoa palaa, mutta älä myöskään liian pientä - valitse ideoistasi 2-3 vaihtoehtoa ja kehittele niitä hieman - kun olet päättänyt mitä alat tehdä, älä hukkaa muita vaihtoehtoja. jos valintasi osoittautuu ylivoimaiseksi jo heti alussa voinet vielä harkita toista vaihtoehtoa - TAVOITE: - kaikilla olisi selvästi ainakin idea siitä mitä alkaa tehdä ohjelmointi- ja tietokantatyöksi.